Vnuk: seniorka přišla o bezmála milion

ilustr. obr.
  •  

Ahoj babi, hádej, kdo volá?“ tak nejčastěji začíná podvodný telefonát.  Nic netušící babička nebo i dědeček osloví volajícího jménem, a díky tomu se spustí srdcervoucí, ale smyšlený příběh.

V něm se potomek, samozřejmě ne vlastní vinou, dostal například do tíživé finanční situace a nutně potřebuje půjčit peníze. A protože si pro ně z různých, ale nepravdivých důvodů nemůže přijít sám, posílá k babičce kamaráda nebo kamarádku.

„Takzvaný „vnuk“ je stále aktuální, v Ústeckém kraji evidujeme v současné době další případy v souvislosti s touto legendou. Nejohroženější jsou podle našich zkušeností ženy nad 70 let. Legendy, které podvodníci využívají, se stále opakují. Nové nepřibývají, jen se zdokonalují ty stávající,“ říká kriminalista Tomáš Kohout z odboru obecné kriminality krajského ředitelství policie Ústeckého kraje.

Jedinou obranou je opatrnost. Nepsat si na domovní zvonek celé jméno, ze kterého je patrné, že v bytě žije člověk sám. Lepší je napsat Novákovi, místo např. Anna Nováková.  Dávat si pozor na komunikaci s cizími lidmi, nejen na ulici, ale i přes telefon.

Legenda „vnuk“ využívá nedostatku kontaktu s nejbližšími. Volající podvodníci se spoléhají na to, že oslovený senior svého potomka po hlase hůře pozná a že je ochoten mu okamžitě pomoci, bez toho, aby si ověřil okolnosti.

„Poslední případ v Ústeckém kraji byl takový, že dotyčný „vnuk“ je u advokáta a potřebuje nějaké finanční prostředky, aby tam něco zařídil. S tím, že to nesmí nikdo z rodiny vědět, protože to bude překvapení. Tímto „vnuk“ vyšachoval celou rodinu. Důvěřivá seniorka vnoučkovi ráda pomohla a tím přišla o bezmála milion korun. Proto je důležité, aby oslovený senior vyrozuměl buď rodinu, nebo souseda. Prostě někoho dalšího, kdo mu potvrdí nebo vyvrátí, že se jedná o osobu, za kterou se vydává,“ radí a uzavírá kriminalista.

Nejčastější legendy podvodníků

Vnuk – Seniora kontaktuje osoba telefonicky, kdy se představí jako příbuzný a často řekne – hádej, kdo volá. Když senior prozradí jméno, většinou vnuka, podvodník se za něho vydává, žádá o půjčku. Pro peníze pak pošle „kamaráda“.

Kamion – Osoba zastaví seniora s prosbou o ukázání cesty k nemocnici, kde leží po nehodě kamionu zraněný známý a čeká na operaci, kterou je nutno zaplatit.

Zabijačka – U seniora zazvoní někdo, kdo nese od příbuzných výslužku ze zabijačky, ale je třeba za ni něco zaplatit. Pod touto záminkou se dostane do bytu, zjistí, kde má senior peníze a ty pak ukradne.

Pomoc, Vracení přeplatků – Podvodníci se pod záminkou vracení přeplatků za služby, kdy potřebují rozměnit vysokou bankovku, dostanou do bytu seniora a ukradnou mu v nestřeženém okamžiku peníze. Podobně seniory žádají například o možnost jít na toaletu, pak zapředou rozhovor a okradou ho.

Prodejci zeleniny, dek, podomní prodej – Vše předražené a během návštěvy v bytě odcizené peníze.

Zájemci o koupi nábytku, starožitností – K seniorům se podvodníci vetřou do bytu se záminkou výhodného výkupu starožitností či cenností. Ve skutečnosti se jedná o nevýhodné nabídky. Navíc tím může podvodník zjistit, kde má senior uložené peníze a ty později ukradne.

Opraváři, rekonstrukce – Údajní řemeslníci seniora přesvědčí o výhodnosti své nabídky, která je však předražená.