Mimořádný zájem registruje Sdružení nájemníků o svoji poradnu, kterou spolu s Radou seniorů provozuje v ústeckém Grandu.
Od podzimu, kdy začala fungovat, zde vyřizují 13 až 18 dotazů měsíčně. Nepomáhají jen nájemníků. Servis jsou schopni poskytnout i společenstvím vlastníků. Mnoho lidé, kteří mají v nájemním bydlení problémy, jsou podle představitelů SON často senioři, pro které je obtížné se vyznat v právních záležitostech.
Podle pracovníka centra Milana Bauera k jedněm z velkých úspěchů poslední doby paří případ nájemnice, které úřady odebrali příspěvek na bydlení. Majitel bytu jí totiž dal vyúčtování naposledy v roce 2007 a nebyla proto schopná u úřadu doložit požadované dokumenty. „Vše dopadlo úspěšně a ženě příspěvky doplatí,“ uvedl Bauer.
Pracovníci centra přiznávají, že musí klienty, kteří za nimi přijdou, často prověřovat. Setkali se totiž s případy, kdy jim neříkali pravdu a chtěli je jen využít v nějaké sporu s majitelem. Nebo při získání nějakých výhod.
Velmi pozitivně hodnotí činnost ústecké pobočky předseda SOM Milan Taraba. Očekává, že v letošním roce bude řešit hlavně případy, které se týkají sporů o opravy věcí v nájemních bytech. „Naštěstí od roku 2016 platí předpis, která jasně říká, co musí řešit majitel a nájemník. Bude ale nutné vše vést do povědomí veřejnosti,“ uvedl.
Podle něho ale v Česku některé předpisy stále výrazně chybí. Například cenová mapa nájemného, kterou by se musely v daném místě řídit nájemní smlouvy. Tím by odpadly spory o zvyšování nájemného, jaké například v Ústí nad Labem v minulých letech s nájemníky vedla společnost CPI.
SON se také snaží přimět vládu změnit předpisy týkající se insolvencí v případě dlužníků do fondu oprav u společenství vlastníků. Nyní společenství nemá téměř šanci dosáhnout na peníze z exekuce na byt dlužníky. SON chce, aby mělo nárok až na 35 procent z hodnoty bytu. (lu)
KONZULTACE
Tel: 702819424, 777792111
SON : úterý a čtvrtek od 12:30 – 17:00
Rada seniorů: Pondělí a středa od 12:30 – 17:00