Podvodníci z řad energetických zprostředkovatelů, známí jako energošmejdi, stále častěji míří na seniory. Právě starší lidé se stávají nejohroženější skupinou, protože jsou pro podvodníky snadnějším cílem. Energetický regulační úřad (ERÚ) upozorňuje, že počet stížností na jejich agresivní praktiky opět roste a přináší konkrétní příklady, jak tito obchodníci manipulují se zákazníky.
Typickým trikem je sjednání schůzky po telefonu, kdy zprostředkovatel slibuje poradenství a úspory, přestože spotřebitel jasně řekne, že nechce měnit dodavatele. Po příchodu k seniorovi pak obchodník tvrdí, že jeho současného dodavatele odkoupila „pochybná zahraniční firma“ a že je nutné podepsat nový dokument. Ten se vydává za potvrzení schůzky nebo účast v soutěži, ve skutečnosti jde ale o smlouvu na dodávku energie. ERÚ řešil i případ seniorky, která podepsala smlouvu bez uvedené ceny či doby trvání, nebo situaci, kdy podomní prodejce lhal o tom, zda ke změně dodavatele došlo. „V první řadě platí, že dobré nabídky obvykle neklepou na dveře a energošmejdům jde o vlastní zisk. Podomním obchodníkům vůbec neotevírat a hlavně nic nepodepisovat narychlo bez rozmyšlení,“ upozorňuje Markéta Zemanová, členka Rady ERÚ.
Další fintou je neohlášená návštěva s historkou o výměně elektroměru či rušení dodatků ke smlouvám. Podvodníci sázejí na moment překvapení a strach, že senior něco zanedbá. „Energošmejdi často sázejí nejen na vidinu skvělé nabídky, ale i na obavy zákazníků, aby se nečinností nedostali do problémů. Historkám podomních prodejců bychom však neměli věřit, vše si ověřit a každý dokument pečlivě přečíst,“ radí Martin Bortlík, ředitel Sekce kontroly ERÚ. Podle ERÚ se podvodníci neštítí ani absurdních triků – například vydávání se za jmenovce z domovního zvonku. Úřad proto apeluje zejména na seniory, aby byli obezřetní, a připomíná, že smlouvy uzavřené přes zprostředkovatele lze vypovědět do 15 dnů od zahájení dodávek, přímo se zprostředkovatelem pak kdykoliv.

Přidat komentář
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.