Činoherního studia – Boj černocha se psy

  •  

Zatímco si s přicházející zimou musíme zvykat na ledové a temné dny,  Činoherní studio druhou premiérou své 45. sezóny vsadilo na pravý opak. Boj černocha se psy (v originále Combat de nègre et de chiens), hra  francouzského dramatika Bernarda-Marie Koltèse, bude zářit do očí  spalujícím sluncem, pálit horkem a dusit všudypřítomným tělesným pachem.  „Na diváka čeká fyzický zážitek a hodně tělesný. Nechci prozrazovat nic  dopředu, ale zážitek opravdu fyzický. Pokusíme se, aby z Ústí aspoň v  Činoheráku byla na tu hodinu a kus opravdu pekelná Afrika“ přibližuje  režisér Skočovský atmosféru představení.

Boj černocha se psy se odehrává na opuštěné stavbě kdesi v Africe. Během jednoho podvečera a noci se přihodí tajemný příběh, který svede dohromady čtyři lidi. Blíží se bouře, ve vzduchu je cítit vůně podmanivé  bugenviley a – smrt. Leona, která právě přijela z Paříže, jakoby vstoupila do krajiny svých nepokojných snů. V dálce se ozývá psí štěkot. Řekl jí, že jsou tu jen dva muži, jenže náhle se objeví třetí, ten pravý: „Myslím, že mám v srdci ďábla, Albury, jak se mi tam dostal, nevím, ale cítím ho. Řekněte mi, co jste si pomyslel, když jste mě uviděl?“ Možná by to všechno nakonec dobře dopadlo, jenže: co na to Kozlíček?

Text významného francouzského dramatika Bernarda-Marie Koltèse upravil dramaturg Karel František Tománek; je to už jeho druhá letošní spolupráce s Činoherním studiem. Na úvod sezóny to byl autorský text Pan Bílý, Zrzka a ti druzí, tarantinovská gangsterka napsaná na tělo celému hereckému souboru Činoheráku. „Je to tak trochu milostné drama, detektivka a psychothriller v jednom,“ říká o Boji černocha se psy Tománek. „Jsem zvědavý, jak to bude fungovat v kontextu současných událostí, které hýbou celou Evropou.“

Boj černocha se psy režíruje brněnský rodák Skočovský. A není to jeho premiéra v Činoherním studiu. Skočovského Děti ze stanice ZOO, které zinscenoval s pomocí dramaturgyně Dagmar Haladové, jsou jednou z nejúspěšnějších inscenací loňské sezóny, bývají pravidelně vyprodané. Značných ohlasů se dočkalo i temné realistické drama Kopanec podle skutečné události. Nejinak si stojí i Skočovského verze Misantropa, toho režisér představil jako opulentní oslavu z nejvyšší společnosti. Skočovský do Boje černocha se psy obsadil trojici herců z hereckého
souboru Činoherního studia – v roli Horna se představí Matúš Bukovčan, syrového Cala ztvární Jan Plouhar, umělecký šéf souboru, a senzitivní Leonu Marta Vítů. V titulní roli Alburyho se poprvé na prknech ústecké
činoherní scény ukáže rodilý Afričan, Maxime François Mededa. A je to i poprvé v historii, kdy Alburyho na prknech českých divadel nehraje Čech, ale Afričan. Jak říká Skočovský: „Mám radost, že díky Maximovi bude Boj
černocha se psy co nejvíc autentický, to byl můj záměr a jsem poctěn, že si Maxime našel čas a nabídku přijal.“

Maxime François MededaNarodil se v roce 1965 v Beninu, v Západní Africe. Vystudoval žurnalistiku na Fakultě sociálních věd v Praze se specializací televizní sportovní komentátor. V tomto oboru ale nikdy nepracoval. Rozhodl se v Čechách zůstat natrvalo a věnovat se své velké vášni: divadlu. Objevil se v několika inscenacích Studia Ypsilon, hraje v Klicperově divadle v Hradci Králové, ve Studiu Hrdinů a v Divadle Bez hranic, které spojuje profesionály a amatéry, jež se zajímají o mimoevropské divadlo.

img_3202 img_3403 img_3418 img_3441 img_3491 img_3533 img_3566 img_3588

Bernard-Marie Koltès (1948–1989)

Francouzský dramatik. Zemřel ve svých čtyřiceti jedna letech na AIDS. Za
svého krátkého života se dokázal zařadit mezi klasiky francouzského
divadla, to se po Beckettovi, Ionescovi, Genetovi zatím jinému autorovi
nepodařilo.

Bernard-Marie Koltès:
Boj černocha se psy
Hra o životě, o lásce a o whisky.

Překlad: Kateřina Lukešová
Scéna a režie: Skočovský
Úprava a dramaturgie: Karel František Tománek
Kostýmy: Jitka Fleisleber
Hudba: Ivan Acher
Foto: Kristýna Císařová

Obsazení:
Horn: Matúš Bukovčan
Albury: Maxime François Mededa j. h.
Leona: Marta Vítů
Cal: Jan Plouhar

Premiéra: 2. 12. 2016
1. repríza: 4. 12. 2016
2. repríza: 9. 12. 2016