Staří známí energošmejdi nezahálí. Na jejich praktiky chodí v současnosti na Energetický regulační úřad (ERÚ) velké množství stížností. V nich lidé nejčastěji upozorňují na porušování podomního prodeje, nevyžádané poradenství, za které si účtují tisíce korun či na poskytování lživých informací. Dokonce se množí případy, kdy takzvaní energošmejdi potenciální klienty lanaří nejen doma, ale i v restauracích.
„Pro energošmejdy je typické, že se snaží využít momentu překvapení vyvolaného kombinací svých přesvědčovacích schopností a zavádějících informací. U zákazníka vyvolají dojem, že nabízejí extrémně výhodný produkt, smlouvu je ale nutné uzavřít okamžitě na místě,“ říká Markéta Zemanová, členka Rady ERÚ a dodává, že spotřebitelé by si měli vždy vzít čas na rozmyšlenou, veškeré dokumenty si před podpisem přečíst a vyptat se na všechno, čemu nerozumí.
Podle Zemanové zprostředkovatelé často zvoní na domovní dveře, nově byly zaznamenány i případy, kdy klienty lovili v restauracích. Výjimkou není, že svým jednáním zákazníky vystavují hrozbě smluvní sankce za předčasné ukončení stávající smlouvy. Nechají si podepsat plnou moc k jednání s jejich současným dodavatelem, následně ale nesplní to, co slíbili.