Podvodníci zase útočí na důvěřivé seniory

  •  

Policie eviduje stále více případů, při kterých se snaží podvodníci vylákat ze seniorů peníze. Podfukáři často využívají legendu „vnuk“.  Kdy podle policejních preventistů volá seniorovi cizí osoba, která se vydává za jejich rodinného příslušníka – syna, vnuka. Do telefonu jim sdělí, že nutně potřebuje půjčit peníze, například z důvodu výhodné koupě či třeba k uhrazení škody, kterou způsobil během dopravní nehody. Volající pak seniorovi během telefonátu sdělí, že si peníze nemůže přijít vyzvednout sám a pošle pro ně známého. „Důležité je si v těchto případech zpětně telefonicky u svých blízkých ověřit, zda skutečně volal člen rodiny a nikdy nepředávat peníze cizím lidem,“ apeluje policejní preventistka Darina Veselá.

Neklikejte na podezřelou poštu

Opatrní by měli být i senioři, kteří využívají internet. Hrozí jim takzvaný phishing (čte se fišing). Útok kybernetických podvodníků, který se pokouší ukrást peníze tím, že napadeného přimějí odhalit osobní údaje, jako například čísla kreditních karet, bankovní údaje nebo hesla. Varováním, že o takový útok jde, by mohly být tyto situace: naléhavý email, který vyzývá k okamžitému kliknutí na odkaz, email s viditelně špatnou gramatikou, email od někoho, koho nepoznáváte nebo od nového odesílatele a také email z chybné domény, který se tváří jako například z vaší banky, ale je v něm nepatrná chyba, například místo .cz nebo .com, tak .ru.

Nakupujte jen na ověřených webech

Důležité je využívat především ověřené e-shopy s dobrým hodnocením. Rizikové mohou být i přehnaně výhodné nabídky zboží. „Na první pohled se dá podvod těžko rozeznat. Obecně lze říci, že pokud přijde osobě na dané webové stránce, emailu či SMS zprávě něco netypického a podezřelého, je lepší na nic neklikat,“ doplňuje preventistka s tím, že důležité je nikomu nezasílat svá hesla, osobní údaje a čísla platebních karet.