Čtvrtou premiérou 45. sezony Činoherního studia jsou Lidojedi. Původně rozhlasová hra jednoho z nejznámějších autorských tandemů v České republice – Petra Pýchy a Jaroslava Rudiše bude mít premiéru 3. března 2017 v Činoherním studiu od 19 hodin. A jak už to v této kulaté sezoně bývá i v této inscenaci se do divadla vrací známé tváře a jména, těmi jsou režisérka inscenace a bývalá umělecká šéfka Činoherního studia Natália Deáková i Jaroslav Rudiš, který zde zanechal stopu svými příběhy Strange Love a Alois Nebel.
I ZA CENU LIDSKÉHO MASA
Martin (Jan Jankovský), Ondřej (Kryštof Rímský) a Bára (Erika Stárková) mají cateringovou agenturu Mlsný Jack, která moc neprosperuje. Vše se má ale zlomit po jedné nevšední telefonické objednávce extravagantního milionáře Šmejce (Jiří Trnka). Ugriluje trojice z Mlsného Jacka člověčinu? Co všechno jsme ochotni udělat pro peníze? A nastane skutečná apokalypsa?
V příběhu se v rychlém sledu střídají časové roviny i prostředí- z města se divák přesouvá do horského kostela, kam přijíždí trojice z Mlsného Jacka hledat pomoc poté, co se jejich plán s bezdomovcem Karlem (Matúš Bukovčan) zvrhl. Mohou ji ale najít u vyhořelého faráře (Jaroslav Achab Haidler), jemuž věřících ubývá, kostel před očima chátrá, a právě přišel o svého ministranta (Václav Hanzl)?
ÚSTECKÁ PITEVNA
Po divácky úspěšném příběhu posledních fanoušků Depeche Mode – Strange Love (r. Thomas Zielinski, Činoherní studio, prem.: 2007) se tak na prkna Činoherního studia vrací po deseti letech autorská dvojice Jaroslav Rudiš a Petr Pýcha se svojí původně rozhlasovou hrou Lidojedi.
Petr Pýcha o převedení této hry na jeviště říká: „Některé hry píšeme jako divadelní, přitom je nejdřív inscenuje rozhlas. Tak to bylo například s Létem v Laponsku nebo se Strange Love. A s Lidojedy je to opačně. Ale je to asi jedno, protože při psaní přemýšlíme poměrně realisticky a naše postavy vždycky nejdřív vidíme a slyšíme na konkrétních místech.“ Dramaturgyně Dagmar Haladová o výběru textu říká: „Znala jsem Lidojedy jako rozhlasovou hru a upřímně jsem byla fascinovaná její ironií, sarkasmem, a hlavně tou pro mě skoro až autenticitou příběhu. Věděla jsem, že tenhle titul bych někdy chtěla uvést a taky jsem věděla, že Rudiš a Pýcha jsou v Ústí sázka na jistotu a oč víc si můžete přát, když se titul líbí i režisérce, zvlášť režisérce, jakou je Natália Deáková. To je ugrilovaný sen.“
Režie se ujala Natália Deáková, ta se tak po šesti letech vrací do divadla a o hře říká: „S dramaturgyní Dagmar Haladovou jsme společně hledaly nějakou komedii, ovšem s přesahem, aby zároveň obsahovala i nějaké nepříjemné společenské téma. Lidojedi přesně tohle splňovali – a zároveň se dali, podle mě naprosto ideálně, obsadit zdejšími herci.“
Scénografem inscenace je rovněž jedna ze stálic ústecké scény Lukáš Kuchinka, ten se v minulé sezoně podílel na Lebce z Connemary. Pro Lidojedy navrhl zcela sterilní scénu, prostředí připomínající pitevnu. „Ten příběh to je vlastně taková pitva-provádí se tu pitva několika lidských duší, které se grilují na svatém oltáři,“ dodává dramaturgyně inscenace Dagmar Haladová. Zcela současné kostýmy navrhla Jana Smetanová. O hudbu se postaral Jakub Kudláč.
Činoherní studio města Ústí nad Labem