Jednoduché cviky mohou zabránit pohybovým komplikacím

  •  

V současné době je kvůli ochraně před možnou koronavirovou nákazou spousta seniorů v pokročilejším věku uzavřena ve svých malých bytech, nebo dokonce v jednom pokoji v ubytovacím zařízení. Omezení pohybu, omezení prosté chůze může po několika týdnech s sebou nést následky. Proto může pomoci pár praktických a polopatických rad, jak si zacvičit v pokoji s využitím židle či postele.

Dobrý je jakýkoli pohyb po pokoji a nastavení pravidelných časů na modifikované cvičení. Obecně jsou důležitá dechová cvičení a improvizovaná cvičení končetin.

Jak na kyčle, kolena, paty a chodidla

Doporučuji zvedání natažených dolních končetin vleže a skrčených v kolenou do natažení v sedě. Pak vyvinout tlak proti stolu na posílení čtyřhlavého svalu.

Když nemůžete po pokoji příliš chodit, důležitý je v sedě nebo vleže aktivní pohyb hlezna, který napomáhá i zlepšení krevního oběhu a je prevencí embolií. Velmi vhodný je střídavý stoj na špičkách a patách.

Ramena, ruce, páteř

U horních končetin stačí pohyb do upažení a flexe v ramenních kloubech, skrčování a natahování lokte a rotační pohyby zápěstí. Kdo je v dobré formě, tak může použít drobné závaží, třeba malou plastovou lahev s vodou.

U krční páteře je nejlepší v sedě na židli provádět úklony a otáčení hlavy vždy s tlakem do ruky a chvíli v této pozici vydržet a cvičení několikrát opakovat. U bederní páteře, u mobilnějších seniorů ve stoje úklony, předklon a záklon a opakovat vícekrát. Vleže na zádech jen lehce zvedat do sedu a opakovat a to samé v poloze na břiše se zvedáním do záklonu.

Jste-li méně mobilní, zkuste ve stoje s opřením o židli pomalé rotace trupu kolem osy těla. Zátěž a počet cviků si musí každý senior upravit podle svého zdraví a zdatnosti. Cvičte a držte se, než přijde čas na vycházky.

MUDr. Jiří Madar, ortoped, klinika TORNER

Napište první komentář

Přidat komentář

Váš e-mail nebude zobrazen veřejně.


*