Román Maxe Frische Homo Faber je považován za jedno z nejzajímavějších děl německy psané poválečné literatury. Jako českou premiéru ho v nastudování režiséra Davida Šiktance uvede v sobotu 22. dubna Činoherní studio.
Walter Faber (Martin Finger, j. h.) je typ člověka, jehož racionalita a intelekt jasně převažují nad emocemi. Rozkol nastane, když potká dívku Sabeth (Marie Štípková, j. h.); toto setkání mu navždy změní život. „Přestože titulní postavou je muž, hra je i o ženách. Správně bych měl říct: O mužích a o ženách; právě tím je naprosto současná a navýsost aktuální. Svým způsobem zábavná, i smutná. Ostatně, jako život sám.“ Charakterizuje ji autor divadelní adaptace Karel František Tománek.
Martin Finger, který se po letech vrací na prkna Činoherního studia a patří dnes mezi nejobsazovanější české filmové a televizní tváře, k tomu dodává: „V dnešní spíše povrchní a zjednodušující době je zázrak, když se můžeme zaobírat tak kvalitním textem, který srozumitelně, zdánlivě jednoduše, ale s velkou hloubkou a empatií otevírá základní otázky: smysl žití, vina, trest, odpuštění, touha po porozumění.“
Režisér David Šiktanc vysvětluje svoje inspirace při výběru látky: „Homo Faber patřilo do okruhu textů, s nímž mě Činoherní studio oslovilo. K románu Homo Faber jsem se v té době vracel podruhé. A zatímco napoprvé, zhruba před pěti lety, ke mně nijak nehovořil, najednou jsem byl zcela oslněný nejen příběhem, ale způsobem Frischova myšlení a psaní.“
Do dalších rolí obsadil David Šiktanc herce ze souboru Činoherního studia Martu Vítů, Annu Fišerovou, Jana Plouhara, Matúše Bukovčana a Lukáše Černocha. Autorem scénické hudby je stálý spolupracovník Činoheráku Ondřej Švandrlík (Zkrocení zlé ženy či My děti ze stanice ZOO). Jan Štěpánek navrhl scénu, která se opírá o jednoduchost a minimalistické prvky. O kostýmy se postarala Juliána Kvíčalová.
Martin Finger
Narodil se roku 1970 v Šumperku. DAMU absolvoval roku 1998 v ročníku Jana Kačera. Po škole krátce nastoupil do angažmá v Národním divadle Praha, kde hostoval již během studií. V témže roce odešel do Činoherního studia v Ústí nad Labem, kde působil v angažmá do roku 2004. Následovalo angažmá v Pražském komorním divadle a hostování v dalších pražských divadlech, mj. v Divadle Na zábradlí, v Dejvickém divadle nebo Viole. Nyní působí v Činoherním klubu.
Je nositelem Ceny Alfréda Radoka 2006 za titulní roli ve hře Světanápravce a v roce 2007 získal stejné ocenění za postavu Josefa K. v Kafkově Procesu. V roce 2015 obdržel cenu za nejlepší mužský herecký výkon na Cenách české filmové kritiky 2014 za roli ve filmu Krásno.
Marie Štípková
Ústeckým divákům dobře známá z účinkování ve hře Děti z Bullerbynu, jež měla premiéru v roce 2016 v Činoherním studiu. V současnosti hojně obsazovaná divadelní herečka, v Národním divadle Praha vystupuje v inscenaci Pýcha a předsudek, ve Švandově divadle v Praze alternuje v Betonové zahradě Iana McEwana a Petry Hůlové. Její výkon v roli Géši Gottfriedové ve hře Brémská svoboda v Městském divadle v Kladně byl odměněn Cenou divadelní kritiky za nejlepší ženský herecký výkon.
David Šiktanc
Vnuk básníka Karla Šiktance se narodil v roce 1987. Absolvoval DAMU, obor divadelní režie. Do Činoherního studia se vrací po pěti letech, kdy zde režíroval drama Ewalda Palmetshofera Hamlet je mrtev.bez tíže. Hra byla oceněna roku 2011 Cenou Marka Ravenhilla. Davidovy režie využily Komorní scéna Aréna v Ostravě, Východočeské divadlo v Pardubicích či Moravské divadlo v Olomouci.
Max Frisch
Švýcarský prozaik, esejista a dramatik. Patří k nejvýznamnějším německy píšícím spisovatelům 20. století. Vystudovaný forenzní psycholog. Krátce se věnoval i další vášni – architektuře, ale kvůli nedostatku finančních zdrojů po válce své architektonické studio v roce 1955 zavřel. Je uznáván jako dramatik, Pan Biedermann a žháři je jeho nejznámější drama. Větší věhlas mu přinesla jeho prozaická práce. Vedle románu Homo Faber, knihy, jež vyšla v celkem 3 miliónech výtisků, byla přeložena do více než 40 jazyků a stala se školní četbou, stojí další Frischovo dílo Stiller; i to odborníci staví po boku pilířů německy psané literatury 20. století.
Max Frisch: Homo Faber
premiéra: 22. dubna 2017 v 19.00
- repríza: 23. dubna 2017 v 19.00
Režie: David Šiktanc
Překlad: Helena Nebelová
Divadelní adaptace a dramaturgie: Karel František Tománek
Scéna: Jan Štěpánek
Kostýmy: Juliána Kvíčalová
Hudba: Ondřej Švandrlík
Fotografie: Petr Kulhánek
Světla: Milan Hodis, Jiří Hančič
Zvuk: Petr Kollmer, Stanislav Urban
Jevištní technika: Josef Kadeřábek, František Marek, Roman Říha, Michal Kříž, Vojta Kadeřábek
Garderoba: Štěpánka Tichá, Lucie Šperlová
Inspice a rekvizity: Anna Masárová
Produkce: Renata Vášová, Andrea Mrákotová, Petr Kuneš
Hrají:
Herbert: Martin Finger j. h.
Sabeth: Marie Štípková j. h.
Hana: Marta Vítů
Herbert: Jan Plouhar
Baptistický kazatel: Matúš Bukovčan
Iva: Anna Fišerová
Mladík: Lukáš Černoch
Více informací naleznete: www.cinoherak.cz