Činoherní studio uvádí první premiéru sezóny

Zdroj: Činoherní studio města Ústí nad Labem
  •  

Prvním titulem, jímž se hlásí ústecké Činoherní studio do své 46. sezóny, bude původní česká hra Život je krásnej dramatika Karla Františka Tománka napsaná na tělo Činoherního studia. Je to příběh o krásných lidech, kteří žijí krásné životy. Někdy se jim ale stane, že tento pocit nemají. To ale není důvod k rezignaci. Jako bytostní hledači v tom spatřují další výzvu. Nikdy, za žádných okolností se nevzdávají. Což bývá nejen zábavné, ale občas i trochu smutné. Ostatně jako život sám. Hru ve světové premiéře uvede Činoherní studio v pondělí 16. října v rámci divadelního festivalu KULT. Pražská premiéra proběhne záhy po ústecké a to ve středu 18. října v Divadle v Celetné.

„Bylo to v době, kdy jsem bral hodně stopaře. Když nastoupili, řekl jsem jim: „Svezu vás, ale chci za to příběh“ – a oni vyprávěli. Něco jsem si zapsal, něco domyslel a nechal jsem to být,“ vysvětluje autor a režisér Karel František Tománek svoji inspiraci k sepsání hry Život je krásnej. Tománek pro svůj text hledal podněty i v žánru magického realismu a nezastírá, že jedním velkým inspiračním zdrojem mu bylo jeho rodné Ústí nad Labem: „Bylo mi patnáct a divadlo mi udělalo díru do hlavy. To, co jsem viděl, i to co se dělo kolem divadla: po představení a tak. Ústí je magické. Někdo říká: zdevastované, vykořeněné a já nevím co ještě. Pro mě je magické.“ Karel František Tománek, jenž se tentokrát zhostil i režie, vedle stálých členů hereckého souboru Činoherního studia Marty Vítů, Anny Fišerové, Adama Ernesta, Matúše Bukovčana či Jaroslava Achaba Haidlera do hry obsadil tři hostující herečky – Evu Vrbkovou, Barboru Milotovou a Natálii Drabiščákovou.

Nejbližší Tománkovou spolupracovnicí byla dramaturgyně Činoherního studia Dagmar Haladová. „Divák může očekávat příběhy ze života v netradičním prostoru a čase. Stane se nezaujatým pozorovatelem situací, vlastně bude součástí laboratoře života,“ přibližuje Haladová, co se chystá na diváka. Scénografii měl na starosti Dáda Němeček, jenž v minulosti spolupracoval například s Dejvickým divadlem či s Divadlem Na zábradlí.  Jeho scéna se hodně opírá o motiv prorůstání rostlinné říše do lidského společenství. Civilní kostýmy navrhla výtvarnice Zorka Velková. Autorem scénické hudby je Marek Doubrava, v minulosti člen kapely Tata Bojs a v současnosti vyhledávaný divadelní hudebník.

Karel František Tománek – režisér, dramaturg, dramatik

Vystudoval Pedagogickou fakultu v Ústí nad Labem a dramaturgii na pražské DAMU. První profesionální angažmá získal v ústeckém Činoherním studiu. V minulosti spolupracoval mj. s Klicperovým divadlem v Hradci Králové, Dejvickým divadlem, Vosto5 nebo Farmou v jeskyni. Jeho hry uvedlo Dejvické divadlo (Sendviče reality, Wanted Welzl, Kafka 24), s Jiřím Havelkou napsal Dechovku (Vosto5) a Kakadu (Dejvické divadlo). Je autorem několika divadelních adaptací, např. J. W. Goetha (Spříznění volbou), I. B. Singera (Love story) a M. Bulgakova (Mistr a Markétka). V Činoherním studiu se po nástupu do pozice kmenového dramaturga uvedl textem Pan Bílý, Zrzka a ti druzí, který zrežíroval Jiří Trnka a Činoherní studio jím zahájilo loňskou sezónu. Dramaturgicky se podílel na úpravách textu k inscenacím Boj černocha se psy a Homo Faber.  Jeho hra Život je krásnej je zároveň jeho vůbec první režií v Činoherním studiu.